Updated: oktober 27, 2022
I ett åtagande är två tredjedelar beroende av anledning och en tredjedel av chans. Om du ökar den första fraktionen är du svaghjärtad. Om du ökar den andra fraktionen är du dumdristig. I den här artikeln kommer vi att täcka de grundläggande principerna som spelhallarnas verksamhet bygger på, samt hur de får vinster och hur tursamma de kan vara om matematik och casinon. Till en början vi ska börja med de grundläggande matematiska lagarna som spelautomaterna är byggda på.
Närmare bestämt vad är sambandet mellan matematik och kasinon? I slutändan skapades och utvecklades många spelautomater av matematiker. Till sist, kan vi använda deras mekanismer för att få en vinstfördel gentemot kasinot?
Viktigt att inse vad in 1526 försökte en italiensk matematiker Geralomo Cardano i första hand att beskriva tärningsspelet med hjälp av matematik och casinon i sin ”Book on Chance Games”. Till slut genom att ha en studie på sin egen spelpraxis, försökte han utveckla och teoretiskt motiverat systemet med rekommendationer från insatsförvaltningen. Till en början är att han var den som gav definitionen av sannolikhet:
”Sannolikhetsteori handlar om att bestämma förhållandet mellan antal gånger när en viss given händelse inträffar och antalet gånger som en händelse inträffar.”
Som en följd av senare i slutet av 16: talet och början av 1700-talet fortsatte matematikanalysen av tärningsspel av Galileo Galilei och Blaise Pascal. På samma sätt de började göra detta på begäran av sina vänner som var stora spelare med stor gamblingerfarenhet. Det måste erkännas att vetenskapen om sannolikheten, enligt historien, växte fram genom handelsproblem av gamblare.
Det är allmänt känt att vid tidpunkten när den nya matematikgrenen föddes, tillägnades den helt åt sannolikheter. På så sätt i den här riktningen gjordes av den holländska matematikern Christiaan Huygens, som publicerade en bok i mitten av 1700-talet ”On Reasoning in Chance Games” (”De Ratiociniis in Ludo Aleae”). Den vidare utvecklingen av sannolikhetsteorin gjordes i många fantastiska matematikers skrifter från 18-18-talet – Jacob Bernoulli, Poisson, Laplace, Moivre och andra. På det sättet mycket snart blev en ny teori allmänt använd i sfärerna som är ganska annorlunda från gambling.
När allt kommer omkring spel- och sannolikhetsteori, hur fungerar de båda? Med ett ord vi ska se om det finns någon koppling mellan spel matematik och casinon. Med andra ord vid ett myntkast har båda sidorna samma sannolikhet att visas. Därför får vi två utfall. Sannolikheten att få krona är ½ (50%) och därför blir hälften av kasten klave.
Viktigt att inse hur ofta ett förväntat utfall kan inträffa och det representeras som ett förhållande mellan de förväntade resultaten av de totala möjliga resultaten vid ett stort antal repetitioner inom en lång tidsperiod.
I det här fallet ett resultat återspeglar sannolikheten för den kvantitativa möjligheten av det specifika resultatet. Härav följer om det är lika med noll, kan det här resultatet inte inträffa alls. Effekten blir om det är lika med 1 (100%) – kommer resultatet definitivt att inträffa.
Det vill säga ett vanligt kortdäck har 52 kort, inklusive 4 ess. Sannolikheten att få ett ess är: (4/5) * 100 = 7,69%. Detta innebär att Europeisk roulette har 37 celler på hjulet: 1-36 – nummer (18 röda och 18 svarta) och noll är i färgad grönt.
Genom att välja ett casino kan du få ”positiva matematiska vinstsannolikheter” när du tar en bonus. Vi har redan skrivit om detta i detalj men nu kommer vi enbart lyfta fram de viktigaste punkterna:
Denna metod (bonusjakt) bryter inte mot reglerna hos pålitliga casinon och metoden är “legal”. Det största problemet är att du behöver många bonusar med låga omsättningskrav. Du kan registrera dig på alla pålitliga online casinon. På pålitliga casinon får du regelbundna kampanjerbjudanden där du kan maximera din vinstfördel från varje insättning.
Adaptiv matematik och casinon är en justeringsmodell. Den kommer att ändra sannolikheten för varje vinst med mål att uppfylla det redovisade RTP-värdet (teoretisk återbetalning till spelare) på utvald spelautomat. Desto fler spinn du gör, desto närmare förlyttas resultatet till det deklarerade RTP-värdet. Låt oss förklara detta med exempel:
Om man talar om matematik och casinon sannolikhet att vinna på casinon, ses det ofta som ett förlust / vinstförhållande, så vi tar vinst / förlustförhållandet.
Om sannolikheten för ett händelseutfall inte påverkar sannolikheten för en annan, kallas dessa händelser oberoende. Om vi kastar myntet 2 gånger beror resultatet absolut inte på den första. Båda dessa händelser har ingen effekt på varandra, så de är oberoende.
Låt oss anta att vi får tre ess från kortdäcket. Chansen att få ett ess först är 4 till 52. Om det första kortet är ess, så har vi 3 ess kvar och antalet kort i kortdäcket är nu 51. I så fall är sannolikheten att få ett annan ess 3 till 51 . Samma för tredje ess – 2 till 50 (50 kort, 2 ess i kortdäcket).
Kärnan i att förstå den matematiska vinstsannolikheten (även känd som: gamblarens förväntan, förväntat värde) är ganska enkelt. Enkelt sagt är det är summan av pengar du kan vinna eller förlora inom en lång tidsperiod, förutsatt att du kommer att göra samma satsning.
МО = (antalet positiva resultat [vinster] / antalet möjliga resultat) * vinstbeloppet + (antalet negativa resultat [förluster] / antalet möjliga resultat) * omsättningsbeloppet. Många av er kommer att se detta som en kinesisk inskription, men det är faktiskt ganska enkelt.
Du satsar 1 $ på att hjärtan ska vara det första kortet. Enligt sannolikhetsteorin kommer det positiva resultatet (du får hjärtan och du vinner + 1 $) att hända med en sannolikhet av ¼, negativt resultat (du får ett annat kort och du förlorar 1 $) kommer att hända med en sannolikhet av ¾.
Vi ska beräkna matematisk vinstsannolikhet med hjälp av nedanstående formel:
МО = 1/4 * (1 $) + 3/4 * (-1 $) = – ½ $
Således kommer din förlust under en lång tid att bli 50 cent för varje dollarinsats. Enligt matematik och casinon kommer 4 spinn att göra att du förlorar tre gånger, 1 $ vardera (du får en förlust på 3 $) och vinner en gång – 1 $.
Logo | Spelautomat | RTP | Omsättningskrav | Sannolikhet att utlösa bonusen | Saldofördelning huvud / bonus |
Spridning av vinsterna | Vinster per €100 insatser |
![]() |
Mega Joker | 99% | 2.4 | – | 100% | 7.98 | 1.75 |
![]() |
Jackpot 6000 | 98.86% | 2.7 | – | 100% | 5.24 | 1.72 |
![]() |
Blood Suckers | 98% | 6.4 | 0.5%/ 2.1% | 52% / 12,1% / 13% / 20,1% | 4.16 | 0.86 |
![]() |
Kings of Chicago | 97.8% | 3.5 | 0.94% | 70% / 17,6% / 10.3% | 8.64 | 0.66 |
![]() |
Devils Delight | 97.6% | 5.63 | 8.31% | 92% / 8% | 7.92 | 0.46 |
![]() |
SimSalabim | 97.5% | 6.61 | 0.27% / 1,87% | 68,8% / 15,9% / 12,8% |
4.1 | 0.36 |
![]() |
Jack Hammer | 97% | 6.09 | 0.55% | 77,3% / 19,7% | 4.1 | – 0.14 |
Den matematiska vinstfördelen över ett online casino fungerar bara under en aktiv bonus med omsättningskrav på 35x. Så fort omsättningskraven har slutförts, återvänder din vinstsannolikhet tillbaka till negativ.
Vi ska beräkna matematisk vinstannolikhet på roulette (amerikansk med två nollsektorer: noll och dubbel noll) när du satsar 1 $ på färg (svart): 18/38 * (+ 1 $) + 20/38 * (-1 $) = -2/38 = -0,0526 (eller -5,26%).
Kan sammanfattas i båda ovanstående exempel, värdet av den matematiska förväntan har ett ”-” (minustecken), vilket är typiskt för de flesta dealers i kasinot. En negativ matematisk sannolikhet att vinna innebär alltså att ju längre spelet pågår, desto större är sannolikheten att förlora.
Casino fördelen (House Edge) [husets procent] är det värde som står emot matematisk vinstannolikhet för spelare; det är casinots fördel (procent) över spelaren. Casinofördelen i europeisk roulette är 1 – 36/37 = 2,7%, i amerikansk – 1 – 36/38 = 5,26% (tack vare två nollsektorer). Det betyder i sin tur att om du satsar $1 000 så är chansen att förlora $27 (på europeisk roulette) och $54 (på amerikansk roulette) ganska höga. Faktum är att i bordsspel är husets fördel lägre (baccarat, blackjack eller craps).
Med andra ord, låt oss ta amerikansk roulette igen, som har 36 nummer och 2 nollor. Anta att vi satsar på ett nummer. I det här fallet är sannolikheten att vinna 1 på 36:
Inom matematik och casinon är dispersionen en statistisk åtgärd som berättar hur uppmätt data varierar från det genomsnittliga värdet av uppsatt data. I vårt fall är det riskgrad. När det gäller användningen av dispersion i spel så är dispersionen avvikelsegraden från dess matematiska förväntan. Dispersionen gör spelet oförutsägbart. Antingen vinner du eller förlorar du.
Spelverksamheter existerar tack vare dispersionen: vilket resultat som helst beräknas matematiskt. Spridningen är varken positiv eller negativ, den existerar som en objektiv verklighet. I viss utsträckning kompenserar det negativ matematisk förväntan, så att spelaren kan vinna (på kort sikt). Samtidigt tillåter det inte att skapa ett system som garanterar vinster på lång sikt.
Det bör noteras att vid satsning på ”färg” är dispersionen i roulette nästan frånvarande. I praktiken finns det dock register över 15 raka “droppings” av samma färg.
Om sannolikheten för händelser är identisk, betyder det inte att du kommer få sådana resultat direkt. Anta att vi kastar tio mynt samtidigt. Det är logiskt att förvänta sig att få klave från 50% av kasten. Sannolikheten att få 60% eller högre är dock ganska hög. Detta beror på dispersionen som vi pratade om tidigare.
Genom att kasta ett mynt tiotusen gånger resulterar detta i ett balanserat förväntat värde (50%). I det här fallet är sannolikheten för att få huvuden 60% eller mer med en slumpmässig kast av 10 mynt = 0,377. Som ett resultat får vi samma sak med 100 mynt. Sannolikheten att få ett stick i 60% av fallen är 0,028 eller ca. 1 av 35. På en 1 000 myntkastning är det helt omöjligt att få 60 % eller mer av huvuden. I detta avseende är sannolikheten för denna händelse 0,000000000136 (mindre än 1 på 7 miljarder). Vi kommer inte få klave 50% av gångerna, men ju fler mynt vi har desto närmare medeltalet kommer vi (50%).
Så här fungerar ”lagen om stora nummer”: precisionen av det förväntade utfallet (enligt sannolikhetsteorin) är högre när vi har ett större antal händelser. Genom att använda denna lag kan du noggrant förutsäga resultatet av en serie liknande händelser. Även om resultatet av varje enskild händelse är oförutsägbar, balanseras det på lång sikt.
På vår hemsida finns en lista över strategier och rekommendationer som bör användas detta leder till för att få positiv matematisk vinstsannolikhet på NetEnt-spelautomater. Den är baserad uteslutande på matematiska beräkningar och tar hänsyn till utbetalningsprocenten för varje Net Entertainment-spelautomat och omsättningskraven för bonusarna.
Det finns ingen anledning att vara en skicklig matematik och casinon för att spela på casinon. Du behöver inte ens beräkna matematisk förväntan och dispersion – det gjordes redan länge innan du använde befintlig information. Det viktigaste är att inse att spelen med hög matematisk vinstsannolikhet (särskilt den positiva) är mer lönsam för spelare. Genom att få det, får du fördel över casinon. Spela europeisk roulette (med en enda noll sektor), här är casinots fördel 2,7% och på amerikansk roulette (med 2 noll sektorer) är den 5,26%.
Vi rekommenderar att du håller ett öga på online casinon där kan du hitta roulette utan noll sektorer (“Zero edge Roulette”). Det är den mest lönsamma rouletten. I det här fallet minskar husets fördel från 2,7 % (europeisk roulette) till 0. Det är sant att du kompenserar för allt. Vi rekommenderar starkt att du läser noggrant innan du börjar spelet. Den procentandel som kasinot kan vara, antingen som en provision på din insats eller på dina vinster. Vi antar att det sista är det bästa valet.
Vi ska i alla fall inte glömma dispersionen. Ju högre den är desto mer stressigt är spelet. Kom ihåg att matematiken i spel fungerar bara korrekt vid ett stort antal försök. Därför är beräkningen av de förväntade värdena ganska svårt på grund av den begränsade budgeten, insatsstorleken eller speltiden.